کندوهای دو ملکه ای افقی

دراین مقاله قصد وارد شدن به محاسن ومعایب کندو های دو ملکه ای را نداریم و هدف ما صرفا تشریح ایجاد کلنی های دو ملکه ای افقی است .

سیستم های دو ملکه ای که برای مدیریت و افزایش تولید عسل طراحی شده اند، به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته اما هنوز در مقیاس تجاری به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نگرفته اند.
سیستم های دو ملکه تقریبا همیشه به طور عمودی پیکربندی شده بودند، اما خیلی زود این سیستم های افقی نیز برای راحتی و سهولت در مدیریت طراحی گردیدند.

سیستم عمودی :
در مدل اولیه ، کندو ها خیلی ساده مانند قفسه هایی روی هم چیده میشوند ودو ملکه دراین کندوها به فعالیت پرداخته وخیلی زود بصورت عمودی روی هم چیده شده و رشد میکنند .

دراین روش گاها زنبورداران از اجرا ویا ادامه این روش منصرف میشوند و دلیل آنرا مشکلات مدیریت و کنترل کردنش میدانند

سیستم افقی :
سیستمی که توضیح داده میشود ، دو کلنی در کنار هم قرار داشته تا بتوانند یک مجموعه مشترک را از طرفین بسازند.
 


در این روش کندوها از لحاظ فیزیکی جدا می شوند، ولی ترجیح داده میشود تا با پیچ به تخته های پایه وصل گردند تا از همان اول از حرکت کردن وجدا شدن کندوها از هم جلوگیری میکند .وهمچنین اینکار کمک میکند تا مطمئن شوید که هر دو کندو در ارتفاع یکسان هستند، حتی اگر کندوها در اتصال به هم روی سطحی ناهموار باشند.
 

       

گام اول : ما با دو کندو کار را شروع میکنیم ، این دو  کندوی با جمعیت ، کاملا مجزا از هم بوده واز کفی های مستقل با دریچه های پروازی جداگانه تشکیل شده اند و این اجازه داده میشود تا زنبورها از هر دو دریچه به کندوها دسترسی داشته باشند .
 

درگام بعدی با گذاشتن طبقه بالایی اجازه میدهیم تا زنبورهای پرستار بصورت مشترک میان دو کندو رفت و آمد کنند .
 

سیستم افقی دو ملکه ای زمانی کامل میشود که طبقه بالایی در وسط هر دو کلنی قرار گرفته و هر دو جمعیت کندو ها اجازه دسترسی را به این طبقه داشته باشند
اشاره میگردد که لازم وضروریست که برای پوشاندن نیمه خارجی کندو مطابق شکل باید سقفی تهیه نمود تا کندو بتواند به راحتی به کار خود ادامه دهد
.

 

لازم است که در زیر طبقه از شبکه مانع ملکه استفاده شود واین درحالی است که برخی زنبورداران اینکار را لازم نمیدانند ولی من گذاشتن شبکه مانع ملکه را ترجیح میدهم زیرا با اینکار به هیچ وجه شما اجازه نمیدهید که دو ملکه به قلمرو یکدیگر وارد شده وبا هم بجنگند ویکدیگر را بکشند .